Deze nieuwe projecten richten zich op onderzoek en innovatie over 1) zichtbaarheid en bereik van topsport en 2) inspirerende en verbindende effecten van topsport. De projecten starten in juli 2025 met subsidie vanuit het programma MOOI in Beweging en lopen door tot september 2027.

DEN HAAG - Voorbijgangers juichen de Nederlandse medaillewinnaars toe na de huldiging in de Glazen Zaal. Sifan Hassan deelt handtekeningen uit.

De subsidies worden verstrekt vanuit 2 subsidieoproepen die ZonMw eind 2024 openstelden. Doel van de subsidieoproepen is om kennis te ontwikkelen over:

  • de omstandigheden waaronder topsport zorgt voor inspirerende en verbindende effecten bij de Nederlandse bevolking.
  • strategieën waarmee de zichtbaarheid en bereik van topsport in Nederland kan worden vergroot.

Met die kennis wil ZonMw bijdragen aan het vergroten en zichtbaar maken van de maatschappelijke waarde van topsport. Graag stellen we je de 2 projecten voor die subsidie krijgen.

Inspirerende en verbindende effecten van topsport

Topsport inspireert en verbindt mensen. Onder welke omstandigheden heeft topsport deze effecten? Hoe kan dit verder worden versterkt? Deze vragen staan centraal in dit project.

Het onderzoeks- en innovatieproject gaat inzichten bieden die sportorganisaties, overheden en bedrijven kunnen helpen om topsport effectiever in te zetten voor maatschappelijke doelen. Het project is belangrijk voor topsporters, fans en beleidsmakers. De uitkomsten moeten leiden tot strategieën die de maatschappelijke waarde van topsport vergroten. Onderzoek wordt gecombineerd met praktijkexperimenten in verschillende regio’s en sporten. De resultaten worden gedeeld via leerprogramma’s, zodat ze direct in de praktijk kunnen worden toegepast.

In het project werken werken verschillende onderzoekers, sportorganisaties, bedrijven, gemeenten en maatschappelijke partners samen.

Zichtbaarheid en bereik van topsport

Topsport in Nederland is succesvol, maar bereikt nog niet iedereen. Veel mensen voelen zich niet betrokken bij topsport of weten niet goed wat het betekent. Dit project onderzoekt hoe topsportorganisaties en sporters hun zichtbaarheid en maatschappelijke waarde kunnen vergroten. Strategieën worden gezocht waarmee topsport meer mensen kan bereiken, zowel via media als door samen te werken met bedrijven. Dit helpt om topsport toegankelijker en relevanter te maken. Topsportorganisaties, sporters en fans profiteren van een grotere zichtbaarheid en betrokkenheid. Dit kan leiden tot betere sponsoring, een breder publiek en meer maatschappelijke impact, bijvoorbeeld door inclusiviteit en duurzaamheid in sport te bevorderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in drie fasen:

  • onderzoek hoe het publiek en bedrijven naar topsport kijken;
  • analyseren welke strategieën sportorganisaties nu gebruiken en;
  • het ontwikkelen van leerprogramma’s.

Beide projecten worden onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam uitgevoerd door een consortium.
Ze voegen zich binnen de maatschappelijke uitdaging over de maatschappelijke waarde van topsport bij het in 2024 gestarte project ROCIES dat praktijkgerichte aanpakken onderzoekt met als doel een veilige (e)sportomgeving voor (jonge) topsporters.

Beeld: Jeroen Jumelet – ANP