“In de toekomst zal de vraag naar de waarde van (top)sport niet alleen meer gaan over de medailles die we winnen”, zegt Jan-Willem van der Roest. “In plaats daarvan wordt de vraag naar de maatschappelijke waarde steeds luider. We geven er immers veel geld aan uit, maar waarom doen we dit nu precies?”

“De positionering van sport (en bewegen) wordt in een snel veranderende wereld, met ingrijpende technologische ontwikkelingen, steeds ingewikkelder”, steekt Jan-Willem van der Roest van wal. “Sport moet meer en meer concurreren met andere vormen van entertainment. Netflix, gaming, noem maar op. Om daar met sport tegenop te kunnen boksen, moet je duidelijke keuzes maken. Je moet waarde creëren.” Om de waarde van sport goed in kaart te kunnen brengen, ontwikkelden Van der Roest en zijn collega’s het 5P-model.

Van der Roest past het 5P-model direct toe in het project Blue Shift, een groot onderzoek naar de maatschappelijke waarde van topsport.

Lees het volledige artikel n.a.v. zijn lectorale rede aan de Hogeschool van Amsterdam op SportKnowHowXL.

Meer informatie over gerelateerde projecten

– Project: Inspirerende en verbindende effecten van topsport
– Project: Zichtbaarheid en bereik van topsport